Dwa pojazdy, w których powstanie był zaangażowany Castrol, podejmą próbę pobicia rekordu – prędkości i czasu przejazdu na ¼ mili. Jason DiSalvo za kierownicą motocykla Castrol Rocket spróbuje pobić rekord prędkości na lądzie, a Grzegorz Staszewski w Corvette VTG podejmie próbę ustanowienia rekordu Europy w wyścigach na ¼ mili.
Obydwa pojazdy skonstruowano specjalnie do bicia rekordów prędkości. Obie próby odbędą się niemal w tym samym czasie. Przejazdy Castrol Rocket zaplanowano na 10-14 października, bo wrześniową próbę odwołano z powodu złej pogody. Corvette powalczy z rekordem nieco wcześniej – 21-22 września. Kierowca Rocketa, 29-letni Amerykanin, Jason DiSalvo to utytułowany zawodnik, startuje w różnych zawodach motocyklowych od 1997 roku. Jako 13-latek(!) wygrał wyścig na dystansie 1 mili na nawierzchni szutrowej. Grzegorz Staszewski i jego Corvette mają na koncie mnóstwo sukcesów w wyścigach na ¼ mili – w tym prestiżowe tytuły King of Germany i King of Europe.
Castrol Rocket – wspólne dzieło marek Triumph i Castrol, dzięki dwóm silnikom o mocy ponad 1000 KM ma przekroczyć barierę 400 mil na godzinę (ok. 640 km/h). Próby odbędą się na dnie wyschniętego jeziora Bonneville w stanie Utah w USA. Dotychczasowy rekord wynosi 376,156 mil na godzinę (ok. 606 km/h). Silniki pochodzą z motocykla Triumph Rocket III, a za ich smarowanie odpowiada olej Castrol Power RS 4T 10W-40. Castrol jest wyłącznym dostawcą oleju do nowych motocykli Triumph.
Castrol Rocket – jak na motocykl – wygląda mocno nietypowo. Wszystko po to, by zminimalizować opór powietrza. Długość nadwozia w kształcie cygara to 7,77 m, dzięki zastosowaniu włókiem węglowych i kevlaru jest ono bardzo lekkie. Przy prędkościach przekraczających 600 km/h wymagane są specjalne opony, szerokością bardziej przypominające te z samochodów. Dostarczył je Goodyear – to opony Land Speed Special.
Corvette VTG Grzegorza Staszewskiego powstała tylko w jednym celu – ma być najszybszym autem w Europie. Jego dotychczasowy najlepszy wynik to 8,09 s, ale zawodnik Castrol EDGE Team chce go poprawić. Cel minimum na rozgrywane w dniach 21-22 września zawody w Bitburgu w Niemczech to zejście poniżej bariery 8 sekund, ale Staszewski chce także pobić rekord Europy. Dziś wynosi on 7,66 s (najlepszy wynik na świecie to 7,412 s). Prędkość na końcu dystansu ¼ mili to ok. 300 km/h.
Źródłem napędu Corvette jest doładowany silnik V8 o mocy, w zależności od ustawień i zastosowanego paliwa, od ponad 1000 do blisko 2000 KM. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w ok. 2 s! Przy tak wielkiej mocy napęd musi być przekazywany na cztery koła, a pośredniczy w tym trzybiegowa, automatyczna skrzynia biegów.
Oba pojazdy mają poza mocą i celem, do jakiego zostały stworzone, inną wspólną cechę – do zatrzymania służą nie tylko hamulce, lecz także, a może nawet przede wszystkim – spadochrony.
Porównanie „rekordowych” pojazdów
Corvette Castrol |
|
Castrol Rocket |
6,2 l V8 |
Silnik |
3,0 l - 2 silniki R3 |
4x4 GMC Typhoon |
Napęd |
Na tylne koło |
Turbonetics Thumper T-106 + podtlenek azotu |
Doładowanie |
2 turbiny Garrett GT 2876R |
> 1650KM |
Moc |
> 1000KM |
Castrol TWS Motorsport 10W-60 |
Olej silnikowy |
Castrol Power RS 4T 10W-40 |
5 m |
Długość |
7,77 m |
1,8 m |
Szerokość |
0,61 m |
1,15 m |
Wysokość |
0,91 m |
Więcej informacji: http://www.castrolrocket.com, http://youtu.be/qt7GQx1Uibo, http://www.corvette.vtg.pl
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/castrol-chce-pobic-dwa-rekordy